RSS

<-----Yang Terhangat----->

Ctric Motosikal Pertama Menggunakan Bateri di Malaysia




Masalah harga minyak naik? Lepas ni nak naik berapa ringgit pun Malaysia dah tak rungsing lagi. Dunia semakin maju jadi Malaysia juga semakin maju, Modenas telah mengeluarkan motosikal elektrik pertama dinegara ini. Percaya atau tidak semuanya melalui kepakaran tempatan, syabas malaysia.




Gambar Ctric moto
Motosikal Ctric ini menggunakan kuasa sepenuhnya Bateri sebagai komponen utama untuk menggerakkan enjin asal. Dasyat ni kan, dengan 5 biji bateri mampu untuk kita menungggang motosikal ini sehingga 65KM dengan kelajuan minimun iaitu 60 hingga 110km/jam. Lebih menarik lagi bateri ini boleh dicas semula seperti mengecas bateri handfon anda. Harga pun ekonomik juga dianggarkan kurang daripada RM5000 seunit. Semalam keluar dalam berita TV3.
Yang paling best mosikal Ctric ini dilengkapi dengan reverse gear macam motor-motor berkuasa tinggi. Tekan je butang reverse, motosikal akan mengundur secara perlahan-lahan.
Ini spec untuk motosikal Ctric yang dijangka keluar sepenuhnya hujung tahun ini:
* Model name: unknown
* Prototype name: MODENAS CTRIC
* CTRIC Price : will be below RM5,000 per unit
* Chassis base: Modenas CT 110
* Motor power: 1KW
* Batteries requires to operate: 5
* Batteries warranty: 1 year
* Fully charge time: 3.5 hours from zero base.
* Electricity rate (full charge): 39 sen
* Full charge range: 65km rides
* Maximum speed : 110 km per hour.
* Purpose: urban and inter-urban within the 35km to 40km range
* Ownership cost: 50 % less
* electric bikes do not utilise engine oil, filters,spark plug, exhaust & petrol
Sumber Metro
kelab-jutawan


Kongsi

0 komen:

 

speed