RSS

<-----Yang Terhangat----->

Apakah Google Pagerank?


Salam sejahtera semua. Entry kali ini amri nak berkongsi serba sedikit mengenai Google PageRank. Amri selalu jugak terbaca kat blog-blog orang lain yang membicarakan tentang PageRank (PR) tapi tidaklah berapa faham mengenai PR ni. Jadi,amri cubalah google, dan jumpalah kat wikipedia mengenai Google PageRank ni. Jadi,kalau kawan-kawan berminat ingin tahu,baca selanjutnya ya...

google pagerank


PageRank adalah sebuah algoritma yang telah dipatenkan yang berfungsi menentukan website mana yang lebih penting/popular. PageRank merupakan salah satu ciri-ciri utama mesin pencari Google dan diciptakan oleh Larry Page dan Sergey Brin yang merupakan mahasiswa Ph.D. Universiti Stanford.

Cara kerja Google PageRank


Sebuah website akan semakin popular jika
semakin banyak website lain yang meletakkan link yang mengarah ke websitenya, dengan anggapan isi/content website tersebut lebih berguna dari isi/content swebsite lain. PageRank dikira dengan skala 1-10.

Contoh: Sebuah website yang mempunyai Pagerank 9 akan di urutkan lebih dahulu dalam list pencarian Google daripada website yang mempunyai Pagerank 8 dan kemudian seterusnya yang lebih kecil.

*Pada waktu entry ini dikeluarkan, Google PageRank blog Amri-Lawak-Kelakar ialah PR1.Kebetulan je kot.huhu

Konsep


Banyak cara digunakan search engine dalam menentukan kualiti/rangking sebuah laman web, mulai dari penggunaan META Tags, isi dokumen, penekanan pada content dan masih banyak teknik lain atau gabungan teknik yang mungkin digunakan. Link popularity, sebuah teknologi yang dikembangkan untuk memperbaiki kekurangan dari teknologi lain (Meta Keywords, Meta Description) yang boleh dibuat dengan halaman yang khusus direka untuk search engine atau biasa disebut doorway pages. Dengan algoritma ‘PageRank’ ini, dalam setiap halaman akan diperkirakan inbound link (link masuk) dan outbound link (link keuar) dari setiap halaman web.

PageRank, memiliki konsep dasar yang sama dengan link popularity, tetapi tidak hanya memperkirakan “jumlah” inbound dan outbound link. Pendekatan yang digunakan adalah sebuah halaman akan diangap penting jika halaman lain memiliki link ke halaman tersebut. Sebuah halaman juga akan menjadi semakin penting jika halaman lain yang memiliki rangking (pagerank) tinggi mengarah ke halaman tersebut.

Dengan pendekatan yang digunakan PageRank, proses terjadi secara berulang dimana sebuah rangking akan ditentukan oleh rangking dari halaman web yang rangkingnya ditentukan oleh rangking halaman web lain yang memiliki link ke halaman tersebut. Proses ini bererti suatu proses yang berulang (rekursif). Di dunia maya, ada jutaan bahkan billionn laman web. Oleh kerana itu sebuah rangking halaman web ditentukan dari struktur link dari keseluruhan halaman web yang ada di dunia maya. Sebuah proses yang sangat besar dan komplek.

Algoritma


Dari pendekatan yang sudah dijelaskan pada artikel konsep pagerank, Lawrence Page and Sergey Brin membuat algoritma pagerank seperti di bawah:

Algoritma awal

PR(A) = (1-d) + d ( ( PR(T1) / C(T1) ) + … + ( PR(Tn) / C(Tn) ) )

Salah satu algoritma lain yang dipublikasikan

PR(A) = (1-d) / N + d ( ( PR(T1) / C(T1) ) + … + ( PR(Tn) / C(Tn) ) )

PR(A) adalah Pagerank halaman A
PR(T1) adalah Pagerank halaman T1 yang mengarah ke halaman A
C(T1) adalah jumlah link keluar (outbound link) pada halaman T1
d adalah pekali yang boleh diberi antara 0 dan 1.
N adalah jumlah keseluruhan laman web (yang terindeks oleh Google)

Dari algoritma di atas dapat dilihat bahawa pagerank ditentukan untuk setiap halaman anda bukan keseluruhan laman web. Pagerank sebuah halaman ditentukan dari pagerank halaman yang mengarah kepadanya yang juga menjalani proses penentuan pagerank dengan cara yang sama, jadi proses ini akan berulang sampai ditemukan hasil yang tepat.

Akan tetapi pagerank halaman A tidak langsung diberikan kepada halaman yang dituju, akan tetapi sebelumnya dibahagi dengan jumlah link yang ada pada halaman T1 (outbound link), dan pagerank itu akan dibahagi sama rata kepada setiap link yang ada pada halaman tersebut. Demikian juga dengan setiap halaman lain “Tn” yang mengarah ke halaman “A”.

Setelah semua pagerank yang didapat dari halaman-halaman lain yang mengarah ke halaman “A” dijumlahkan, nilai itu kemudian didarab dengan pekali yang bernilai antara 0 sampai 1. Hal ini dilakukan agar tidak keseluruhan nilai pagerank halaman T diagihkan ke halaman A.

Kalau kawan-kawan nak tahu lebih detail,silah google ye.yang amri share ni pun dah panjang berjela.haha.

Oh ya, mesti kawan-kawan lagi tahu mengenai Alexa rank kan? Kalau Alexa adalah tidak sama dengan Google PageRank. Sesuatu website atau blog yang memiliki Alexa rank yang rendah tidak bermakna website tersebut juga akan memiliki Google PageRank yang tinggi . Ini adalah kerana Alexa rank ditentukan lebih kepada bilangan trafik yang datang ke website atau blog. Manakala Google PageRank berdasarkan apa yang telah diterangkan di bahgian konsep di atas..


Sekiranya kawan-kawan ingin mengetahui Google PageRank kawan-kawan, bolehla pergi ke PageRank Checker.

Sekian,terima kasih kerana sudi membaca entry Google PageRank ini.
kelab-jutawan


Kongsi

2 komen:

amir aizat said... [Reply]

nice!

amri lawak kelakar said... [Reply]

@amir aizat- haha,panjang kan entry ni.huhu

 

speed