RSS

<-----Yang Terhangat----->

Tahukah anda apakah Kod QR atau QR code?


QR code(singkatan QUICK RESPONSE) adalah jenis matriks atau (kod 2 demensi) yang direka untuk dibaca oleh telefon pintar. Kod terdiri daripada modul hitam yang disusun dalam pola persegi pada latar belakang putih.Maklumat dikodkan mungkin teks,URL, atau data yang lain.

Ia dicipta oleh anak syarikat Toyota Denso Wave pada tahun 1994, kod adalah salah satu jenis kod bar dua dimensi yang paling popular . Kod telah direka untuk membenarkan kandungannya dinyahkodkan pada kelajuan tinggi.

Teknologi ini selalunya digunakan di Jepun dan Korea Selatan. United Kingdom merupakan pengguna terbesar ketujuh dunia yang menggunakan kod QR .

QR code

Struktur kod QR

Walaupun pada mulanya digunakan bagi bahagian-bahagian pengesanan di dalam sektor pembuatan, kod QR tahun 2011 yang digunakan dalam konteks yang lebih luas. Menggunakan melanjutkan dari Penjejakan komersial untuk hiburan dan pemasaran produk-kedai pelabelan produk. Banyak sasaran aplikasi ini ke arah pengguna telefon mudah alih (melalui tag mudah alih). 

 Pengguna boleh menerima teks, menambah kenalan vCard ke
peranti mereka membuka Uniform Resource Identifier (URI), atau mengarang e-mel atau mesej teks selepas mengimbas kod QR. Mereka boleh menjana dan mencetak kod QR mereka sendiri untuk orang lain untuk mengimbas dan penggunaan dengan melawat salah satu daripada beberapa kod dibayar dan bebas QR menjana laman web atau aplikasi. Google mempunyai API popular untuk menjana kod QR, dan Apps untuk mengimbas kod QR boleh ditemui di hampir semua peranti telefon pintar.
 
QR kod yang menyimpan alamat dan Uniform Resource Locator (URL) boleh muncul dalam majalah, tanda-tanda, bas, kad perniagaan, atau di atas hampir mana-mana objek tentang pengguna yang mungkin perlu maklumat. Pengguna dengan telefon kamera yang dilengkapi dengan aplikasi pembaca yang betul boleh mengimbas imej kod QR untuk memaparkan teks, maklumat kenalan, menyambung ke rangkaian wayarles, atau membuka laman web di dalam penyemak imbas telefon. Perbuatan yang menghubungkan dari objek dunia fizikal ini dipanggil hyperlinking hardlinking atau objek.

Kod QR boleh digunakan dalam sistem operasi mudah alih Google Android melalui kedua-dua permohonan Goggle mereka sendiri Google atau 3 scanner barcode parti seperti ZXing atau Kaywa. Penyemak imbas menyokong redirection URI, yang membolehkan kod QR untuk menghantar metadata kepada aplikasi sedia ada pada peranti(smartphone). Sistem operasi Symbian Nokia mempunyai scanner barcode yang boleh membaca kod QR,  manakala mbarcode  adalah pembaca kod QR untuk sistem operasi Maemo. Dalam IOS Apple, pembaca kod QR tidak termasuk bahasa, tetapi lebih daripada lima puluh aplikasi dibayar dan percuma boleh didapati dengan kedua-dua keupayaan pengimbasan dan keras-menghubungkan URI disediakan. Dengan peranti BlackBerry, aplikasi World App boleh mengimbas Kod QR dan  mana-mana Web URL yang diiktiraf pada pelayar Web peranti. Berikutan kemas kini yang akan datang, Telefon Windows 7 akan dapat mengimbas kod QR melalui aplikasi carian Bing.

Di Amerika Syarikat (AS), penggunaan QR Code berkembang. Pada bulan Jun 2011, menurut satu kajian, 14 juta pengguna telefon bimbit diimbas QR Code atau barcode. 58% daripada orang-orang pengguna diimbas kod QR atau bar dari rumah mereka, manakala 39% diimbas dari kedai-kedai runcit. 60% daripada 14 juta pengguna lelaki di antara umur 18-34.

qrcode

inilah QR code untuk blog ni.. Kawan-kawan yang nak dapatkan jugak QR code untuk blog kawan-kawan boleh dapatkan menggunakan- QR-Code Generator 

sumber-dipetik dari wikipedia

p/s: kat malaysia mungkin kod QR ni baru lagi. Tapi, amri memang pernah beli tiket wayang GSC online. dan kat tiket tu memang ada QR code ni. kawan-kawan yang ada smartphone tu trylah scan QR code kat atas ni. hehe
kelab-jutawan


Kongsi

2 komen:

pdaus said... [Reply]

waktu scan kena buka wifi smartphone la...senang nak scan dan view data dia...kat android saya pakai app namanya Barcode scanner..free je..

amri lawak kelakar said... [Reply]

@Mohamed Firdaus Shajahan
o yeke..tapi saya x on wifi pun xpe..saya pakai QR DROID..free jugak.hehe

 
Free Auto Backlinks
Entertainment Blogs - BlogCatalog Blog Directory
On our way to 1,000,000 rss feeds - millionrss.com
Blogged.my

speed